The Tipping Point - Malcolm Gladwell

The tipping point a stat ceva timp pe primul loc în New York Times Book Review, fiind o carte interesantă atât pentru cei care lucrează în marketing sau au propriul business, cât și pentru cei care sunt interesați de psihologia grupurilor, sau modul în care o idee ajunge să influențeze opinia publică.

The tipping point pornește de la câteva premise, care, așa cum zice autorul, pot părea surprinzătoare: că lucrurile mici pot cauza efecte majore, și că schimbarea nu are loc gradual ci dramatic, printr-un "tipping point", un moment drastic în care ordinea lucrurilor se schimbă.

Pe parcursul cărții se poate observa background-ul de jurnalist al lui Gladwell, lectura nu e deloc plicticoasă deși autorul își susține punctele de vedere făcând referire la foarte multe cercetări și studii de piață. Toată teoria e împachetată frumos într-o poveste, are și foarte multe analogii, anecdote și chiar mici exerciții pentru cititori.

Gladwell vrea să răspundă unor întrebări care au stârnit mult timp interesul oricărui om de publicitate: cum se lansează un trend? Cum putem face ca produsul/organizația sau ideea noastră să fie cunoscută de cât mai multă lume și cum să facem ca publicul să acționeze așa cum ne dorin?

Gladwell consideră că ideile (depre produse, mărci etc.) se răspândesc exact ca virusurile, cauzând epidemii sociale.  Pentru a provoca o epidemie socială, sau a opri o epidemie socială, exista 3 factori bine definiți de luat în considerare. Acești agenți ai schimbării ar fi:

1.  Persoane cu anumite abilități sociale înnăscute ieșite din comun ("The Law of the few")

  • Connectors: persoane care cunosc foarte mulți indivizi, care se învât în cercuri și lumi variate și numeroase , atingând multe subculturi și nișe. Sunt "specialiștii în oameni," "the networkers"
  • Mavens:  acele persoane care au cunoștințe și informații de preț despre diferite produse, prețuri și locuri. Sunt adevărate enciclopedii, "specialiștii în informații". Motivația lor e să ajute dezinteresat și să îi educe pe ceilalți.
  • Salesmen: persoane carismatice care îi pot afecta pe ceilalți cu emoțiile lor.  Interesant e că Gladwell acordă aici o foarte mare importanță limbajului non-verbal (că suntem persuadați într-o mare măsură nu de conținutul mesajelor, ci de cum sunt ele transmise).
2. "The stickiness factor" - mesajul trebuie să fie ușor de reținut, trebuie "împachetat adecvat". Cum îți dai seama dacă mesajul conceput e bun? Prin testare :)

3. "Law of Context" - evident, nu contează numai cine și ce, trebuie luat în considerare și contextul.





Ce zice Gladwell despre carte: "This is not an abstract, academic book. It's very practical. And it's very hopeful. It's brain software." :)

btemplates

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu